Case Boekhandel Broekhuis

Boekhandel Broekhuis (1868) kent een lange en trotse historie van boekverkopen en draagt sinds 1993 het predicaat Hofleverancier. Met ruim 147 jaar ervaring is de boekhandel met winkels in Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal een vertrouwd adres voor de Twentse boekenliefhebber en ver daarbuiten. Je vindt er boeken, tijdschriften, kantoorwaren, CD’s, vinyl en geschenken.

  • Klant: Boekhandel Broekhuis
  • Doel: Realisatie creatieve en praktische winkelpresentatie
  • Website: boekhandelbroekhuis.nl
Kees Schafrat

‘Het is een bedrijf waar ‘afspraak is afspraak’ echt geldt en waar mensen aan een half woord genoeg hebben.’

Kees SchafratBoekhandel Broekhuis

Boekhandel Broekhuis werkt voor creatieve en praktische winkelpresentatie graag met KP Interieur

Boekhandel Broekhuis is een gevestigde naam met winkels in Almelo, Enschede, Hengelo en recentelijk ook in Oldenzaal (na overname van Heinink in winkelcentrum de Vijfhoek). Je vindt er boeken, tijdschriften, kantoorwaren, CD’s, vinyl en geschenken. “Vroeger waren winkels veredelde magazijnen, die tijd is voorbij. Het interieur van onze winkels moet een mix zijn tussen een praktische presentatie en esthetiek, rustpunten in de ruimte met nadruk op accenten. Het moet functioneel en hebberig makend zijn, voor de juiste beleving door de consument. Daarnaast moet de winkel en het assortiment ook nog eens passen bij de stad en het lokale verwachtingspatroon,” zo schetst directeur Kees Schafrat de vele facetten die samenkomen in zijn winkels.

Boekhandel Broekhuis kent sinds 2007 een samenwerking met KP Interieur. Schafrat vindt KP creatief en ziet zichzelf niet als de makkelijkste klant. “KP is de partij waarvan ik zeg, daar voelen we ons thuis.” Schafrat werkt graag samen met vaste mensen, “we streven naar een langdurige relatie.”

“Vroeger waren winkels veredelde magazijnen, die tijd is voorbij. Het interieur van onze winkels moet een mix zijn tussen een praktische presentatie en esthetiek, rustpunten in de ruimte met nadruk op accenten. Het moet functioneel en hebberig makend zijn, voor de juiste beleving door de consument.”

De winkels worden telkens op deelgebieden aangepast, om bij te blijven met de veranderende verwachting van de consument en om tot een betere presentatie te komen. Schafrat stuurt een foto van een ruimte in de winkel naar Jeroen Schopman van KP Interieur, als eerste aanzet om na te denken over een verbetering. “Jeroen komt met een rol kalkpapier en begint te tekenen. Hij is creatief en heeft gevoel voor esthetiek, hij is goed met kleuren en ook praktisch.”

Zo bepalen klant en leverancier samen het concept, waarna het omgezet wordt in een technische tekening. Na de eerste tekening wordt er geschaafd aan maatvoering en de details. Er moet genoeg gepresenteerd kunnen worden op de beschikbare ruimte, CD’s en boeken mogen niet omvallen, zo zijn er vele aspecten waar naar gekeken moet worden. Dit wordt met name gedaan door de scherp controlerende binnendienst van KP in samenspraak met de klant. Over de tijdsduur zegt Schafrat: “ik kan wel zeggen dat het er over drie weken moet zijn, maar als het eindproduct er beter door wordt, dan wacht ik liever wat langer.”

KP Interieur maakte onder meer kastenwanden, een frisgroene hoek voor de kinderboeken, een balie en kasten voor CD’s en vinyl. Niet alle producten worden nieuw gemaakt. Zo zijn er presentatiekasten die voorheen in de universiteitswinkel stonden en nu een tweede leven krijgen in de winkel in Hengelo. “Het moet bij het DNA van de winkel passen.” KP verzorgt ook de opslag van materialen die later nog eens in de winkel gebruikt kunnen worden.

Voor de toekomst hoopt Schafrat dat KP Interieur de kleinschaligheid behoud, waardoor de mensen goed benaderbaar zijn. “Het is een bedrijf waar ‘afspraak is afspraak’ echt geldt en waar mensen aan een half woord genoeg hebben”.